Fredrik Gustavssons Hemsida - Projekt

Svenska English



Paint it Red

INLEDNING

Vår uppväxt har varit präglad av datorspel. Spel som fängslat en under många långa nätter samt fört glädje till våra liv. Debatten idag runt dataspel har ofta präglas om huruvida data spel som innehåller våld påverkar användaren negativt, men vi vill dock bemärka att ett dataspel är fiktivt och ofta skiljt från verkligheten och med detta Logo spel vill vi göra vårt inlägg i denne debatt.

HUVUDTEXT

Vår mikrovärld skildrar ett dataspel. Spelet har ett mycket enkelt och vanligt koncept. Man skall skjuta på allt som rör sig. Spelidéen har vi baserat på Sunset riders, ett arkadspel från tidigt 90-tal.

'Spelplanen' är en liten del av en western stad. Gömda på diverse ställen på skärmen finns tungtbeväpnade onda utomjordingar. Dessa dyker upp från sina gömställen i en slumpmässig ordning, nu gäller det att skjuta dem innan de skjuter dig. Utomjordingarna är i spelet representerade

av bilder på klasskamrater som vi manipulerat i bildbehandlingsprogram. Efter att oskadliggjort ett bestämt antal utomjordingar förflyttas spelaren till en ny level.

I främst USA föregår en livlig debatt kring dataspel, denna har ofta präglats av huruvida de spel som innehåller våld påverkar användaren negativt, detta oftast då mottagaren är i yngre åldrar. Spel som t.ex. Quake och Doom där spelaren springer omkring i en tredimensionell värld och slaktar sina motståndare, vållar fortfarande hetsiga debatter i media där dataspelandet bl.a. kopplats till massmord utförda på skolor av ungdomar. Visst skulle det gå att göra ett dataspel som ger barn och ungdomar snedvridna begreppsbildningar av verkligheten. Dock anser vi att för att åstadkomma detta måste speltillverkaren ha som avsikt att vrida spelaren ifrån samhället.

Vårt spel bygger på våld, dock ha vi lagt detta på en sådan nivå att ingen kan ta det för verkligt våld. Detta har vi gjort genom att använda oss av bilder på människor som vi förändrat i bildbehandlingsprogram så att de påminner om seriefigurer. Spelet kan uppfattas som barnsligt med sin ”kiss och bajs” humor. Vi har medvetet lagt denna nivå på programmet eftersom att detta uppskattas av stor del av spelkonsumerande barn och ungdomar. Det som vuxna ofta uppfattar som smaklöst, roas ungdomar av.

På senare tid har mycket forskning bedrivits inom dataspel och dess påverkan på användaren. Man har funnit att traditionella dataspel kan ha positiva effekter under ytan. Många spel idag skildrar historiska skeden, man kan få begrepp om komplexa system, så som städer och samhällen. Det finns även teorier om att motorik och spatial förmåga förbättras av dataspelande. I vårt spel krävs motorik för att träffa rätt mål samt spatial förmåga att lokalisera dessa. Motståndarna dyker enbart upp på i förhand definierade platser på spelplanen. Även detta tränar de spatiala förmågor som krävs för att se detta mönster, vilket är till fördel i spelet eftersom spelaren då lättare kan förutse motståndarens nästa drag.

SLUTSATSER

Våld i dataspel kan vara både kul och ofarligt. Det är inte våldet i sig som är det avgörande, det är designerns avsikt med det.

Till sist vill vi också påpeka att när man lever i ett samhälle så hektiskt och prestationskrävande som vårt kan det vara skönt att kunna gå in i en mikrovärld vars huvudsakliga syfte är att roa.
Alla Aktiva Avslutade Pausade Avbrutna
 

Bitmap Font Creator

Ett program som låter användaren skapa bitmapfonter och exportera dem till olika format.
Status: Avslutat mer info
 

Distributed Work System

Ett program för distribuerat samarbete.
Status: Avbrutet mer info
 

EnOrma Spel

EnOrma Spel är en sammanslutning av människor, vilken jag och Daniel Lyrstedt startade våren 1999, som utvecklar spel och läroprogram.
Status: Pausat mer info
 

Kandidatarbete

Mitt kandidatarbete med titeln Berättelse i datorbaserade rollspel - en empirisk och teoretisk designstudie om datorspel.
Status: Avslutat mer info
 

Magisterarbete

Mitt magisterarbete som behandlar hur man kan göra informella diskussioner förstådda av ett datorsystem. Observera att arbetet är på engelska.
Status: Avslutat mer info
 

MoneyGo AB

MoneyGo AB är ett företag som jag startat med Martin Johansson och Fredrik Ljung.
Status: Aktivt mer info
 

OpenStreetMap

OpenStreetMap är ett projekt med avsikten att tillhandahålla geografisk information, i dagsläget vägkartor, till alla som vill ha den.
Status: Pausat mer info
 

Översättningar

Diverse översättningar jag gjort.
Status: Pausat mer info
 

Paint it Red

Ett spel som jag, Björn Wessman och Daniel Lyrstedt gjorde i kursen datorer och lärande år 2000 under MDA-programmets andra år.
Status: Avslutat mer info
 

Personlig Encyklopedi

Mitt personliga uppslagsverk, där jag samlar information jag lätt vill kunna komma åt.
Status: Avbrutet mer info
 

Poeter.se

Driver och utvecklar Sveriges största poesi site tillsammans med Daniel Lyrstedt.
Status: Avslutat mer info
 

Pulsar 2000

Powergruppens IT-designprojekt Pulsar2000.
Status: Avslutat mer info
 

Receptdatabas

En databas med goda recept.
Status: Aktivt mer info
 

Software Reuse Cafe 2001

En nationell programmeringstävling i komponentbaserad mjukvaruutveckling.
Status: Avslutat mer info
 

Spelningsagenten.se

En webbtjänst som indexerar spelningar, konserter och band och tillhandahåller sök och bevakningsfunktioner.
Status: Pausat mer info
 

Tharania Easy Captcha

Ett Java bibliotek för att skapa Captchas på ett enkelt sätt.
Status: Pausat mer info
 

Tvåmannajakten

Tvåmannajakten är min och Daniel Lyrstedts strävan att klara så många tvåmannaspel som möjligt.
Status: Aktivt mer info
 

Wikipedia

Skriver och uppdaterar artiklar på svenska Wikipedia.
Status: Pausat mer info