Paint it RedINLEDNINGVår uppväxt har varit präglad av datorspel. Spel som fängslat en under många långa nätter samt fört glädje till våra liv. Debatten idag runt dataspel har ofta präglas om huruvida data spel som innehåller våld påverkar användaren negativt, men vi vill dock bemärka att ett dataspel är fiktivt och ofta skiljt från verkligheten och med detta Logo spel vill vi göra vårt inlägg i denne debatt.HUVUDTEXTVår mikrovärld skildrar ett dataspel. Spelet har ett mycket enkelt och vanligt koncept. Man skall skjuta på allt som rör sig. Spelidéen har vi baserat på Sunset riders, ett arkadspel från tidigt 90-tal.'Spelplanen' är en liten del av en western stad. Gömda på diverse ställen på skärmen finns tungtbeväpnade onda utomjordingar. Dessa dyker upp från sina gömställen i en slumpmässig ordning, nu gäller det att skjuta dem innan de skjuter dig. Utomjordingarna är i spelet representerade av bilder på klasskamrater som vi manipulerat i bildbehandlingsprogram. Efter att oskadliggjort ett bestämt antal utomjordingar förflyttas spelaren till en ny level. I främst USA föregår en livlig debatt kring dataspel, denna har ofta präglats av huruvida de spel som innehåller våld påverkar användaren negativt, detta oftast då mottagaren är i yngre åldrar. Spel som t.ex. Quake och Doom där spelaren springer omkring i en tredimensionell värld och slaktar sina motståndare, vållar fortfarande hetsiga debatter i media där dataspelandet bl.a. kopplats till massmord utförda på skolor av ungdomar. Visst skulle det gå att göra ett dataspel som ger barn och ungdomar snedvridna begreppsbildningar av verkligheten. Dock anser vi att för att åstadkomma detta måste speltillverkaren ha som avsikt att vrida spelaren ifrån samhället. Vårt spel bygger på våld, dock ha vi lagt detta på en sådan nivå att ingen kan ta det för verkligt våld. Detta har vi gjort genom att använda oss av bilder på människor som vi förändrat i bildbehandlingsprogram så att de påminner om seriefigurer. Spelet kan uppfattas som barnsligt med sin ”kiss och bajs” humor. Vi har medvetet lagt denna nivå på programmet eftersom att detta uppskattas av stor del av spelkonsumerande barn och ungdomar. Det som vuxna ofta uppfattar som smaklöst, roas ungdomar av. På senare tid har mycket forskning bedrivits inom dataspel och dess påverkan på användaren. Man har funnit att traditionella dataspel kan ha positiva effekter under ytan. Många spel idag skildrar historiska skeden, man kan få begrepp om komplexa system, så som städer och samhällen. Det finns även teorier om att motorik och spatial förmåga förbättras av dataspelande. I vårt spel krävs motorik för att träffa rätt mål samt spatial förmåga att lokalisera dessa. Motståndarna dyker enbart upp på i förhand definierade platser på spelplanen. Även detta tränar de spatiala förmågor som krävs för att se detta mönster, vilket är till fördel i spelet eftersom spelaren då lättare kan förutse motståndarens nästa drag. SLUTSATSERVåld i dataspel kan vara både kul och ofarligt. Det är inte våldet i sig som är det avgörande, det är designerns avsikt med det.Till sist vill vi också påpeka att när man lever i ett samhälle så hektiskt och prestationskrävande som vårt kan det vara skönt att kunna gå in i en mikrovärld vars huvudsakliga syfte är att roa. |
|