MagisterarbeteI detta magisterarbete rör huvuddiskussionen hur man kan göra informella samtal förstådda av ett datorsystem. Diskussionen är till stort centrerat kring det distribuerade beständiga realtidsflerspelardatorspelet Worlds.Vi diskuterar intressanta aspekter på kommunikation och samarbete i datorspel och hur dessa påverkar formaliseringen av kommunicerad information till beräkningsbar data. Magisterarbetets diskussion är baserad på flera olika källor; empiriska studier av spel, diskussioner med datorspelare, möten med en speldesigner och en spelprogrammerare och slutligen deltagande på ett online-forum för oberoende spelutvecklare. Utöver detta har även akademisklitteratur och design av ett datorspel gett oss underlag för tanke och diskussion. Detta magisterarbete är ett försök till att föra reflektion och analys till det hantverk som datorspelstillverkning utgör, men också att föra visa aspekter av speldesign till den akademiska världen. Slutresultatet av magisterarbetet är ett designförslag för kommunikations- och avtalsskapande-systemen i spelet Worlds. Vi finner vårt arbete som intressant och viktig som ett objekt att utgå från vid vidare analys, diskussion och eftertanke. |
|